Bolji smo od Novaka

U subotu uveče je počela da pada kiša. Cele noći je dobovala po simsu. Ujutro dok sam sebi pripremao kafu i gledao  kroz prozor na površinu barica na ulici bilo je jasno da ćemo zahvaljujući Novakovom posrtanju na Rolan Garosu napraviti bolju seriju od njega. Šesdeset uzastopnih izleta bez kiše. Osipanje ekipe zbog kišofobičara je poklopilo brojeve putnika i  sedišta u busu.

Krećemo za Lukovsku banju. U Prokuplju nam se priključuju Darkovi planinari. U Banju stižemo posle tri sata vožnje. Nije nam toliko velika zemlja koliko su nam loši putevi. Zapravo, kroz Banju, smeštenu u tesnu dolinicu Štavske reke, smo samo prošli i zaputili se prema selu Štava. Za nama su u nizu ostala dva hotela,  nekoliko kuća, izvorišta vrele vode i slika nekoliko mučenika kako se kuvaju u jednoj vreloj rupi iz koje kulja para. Kao freska iz Strašnog suda. Zaustavili smo se na pola puta izmeču Banje i Štave pred jednom krčmom na drumu, pored reke. Odvde smo krenuli peške po planu vodiča iz Prokuplja, jednog krepkog čiče asketske građe, pomalo nervoznog i kao kod svih starijih planinara spremnog da se utrkuje sa mlađima i demonstrira svoju izdržljivost i ’’ večitu mladost’’. Svoj religiozni stav izražava insistiranjem da se obavezno prekrsti kad se  potegne iz čuturice ili pljoske a naročito pred objektom sakralnog karaktera kakva je i crkvica Sv. Mine u Štavi. Gucnusmo po malo i uđosmu ko u pripratu ko u maleni naos. Jedna čkiljava sijalica je svo osvetljenje.uz ono malo  dnevnog svetla koje dopire kroz prozorčiće u pevnicama. Saslušasmo mitomansko predavanje o vojvodi Mrkši, o freskama iz XV veka i ’’ tragičnoj sudbini ’’ arheologa koji su nešto našli u crkvici kopajući po noći a zatim nastradali u nekavim nesrećama i tako dalje. Ono što je izvesno to je ono što stoji u natpisu na nadvratniku, da je crkva osvećena u vreme patrijarha Pajsija 1614-1647. god. U srednjem veku su ovde živeli rudari Sasi. Za sobom su ostavili neke svoje običaje i polne bolesti. Iz Štave počinjemo da se penjemo prema Vrhu Treska preko Željeva. Ušo neki đavo u mene pa variram žitije sv. Mine po principu Rejmona Kenoa i njegovih ’’ Stilskih vežbi’’. Utom prođosmo poslednje kuće Željeva i uspesmo se na lepo bilo. Sveža zelena boja pašnjaka, mlada paprat na padini ka šumi i malo stada krava. Zaputismo se prema Velikom Skoronji 1342. mnm. Popesmo se na divnu , travom obraslo čuku, njegovo južno rame. Vodič negde odjuri u  žurbi a nas nekoliko predadosmo se uživanju koja pružaju ovakva mesta. Staza nas je dalje vodila ispod glave vrha sa istočne strane pa pređosmo na severno rame i odavde nas je čekao najstrmini deo staze. Impresivno deluje Treska sa svoja dva kamena zuba koja paraju nebo. 1439.mnm. Novopečene planinarke neveruju da ćemo uopšte izaći na sam vrh koji im deluje zastrašujuće. Mudro ćutim i grabim dalje. Na samom vrhu su svi ushićeni lepotom pogleda i kopaoničkih visova. Sunce, naš verni pratilac je sa nama. Zatim je krenuo najteži deo staze a to je silazak istočnom stranom niz sipare i  stenovite strmine. Novopečene su našle po jedno čvrsto muško i neispuštaju ih iz ruku. Povremeno proveravaju jačinu farmerica na zadnjicama. Spustismo se na mirniji deo i na jednom pašnjaku pripremismo ručak. Društvo nam je pravio stari pastir, neki Vitorović iz sela Trešnjca. Vodič i prokupčani odoše. Silazak je bio idiličan. Hodamo kroz mirisnu hrastovinu, svetlost se tu i tamo probija kroš krošnje i pravi lepi šumski šar na tlu. Ulazimo u selo. Trešnjica je zapravo skup nekoliko kućica u dolini potoka. Iz jedne kuće gledaju nas neka dečica gotovo zapanjeno. Nastavljamo silazak do krčme. Ispijamo hladno pivo. Slavimo pobedu Novaka.

One response to “Bolji smo od Novaka

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )